Course Outline

Inleiding tot communicatie

  • Het communicatieproces en de fasen ervan
  • Het belang van verbale en non-verbale communicatie
  • Technieken en tools voor effectieve communicatie

Principes van effectieve communicatie als essentieel element in effectieve contacten in de organisatie

  • Zelfanalyse van de eigen communicatiestijl
  • Fouten in de communicatie
  • Communicatie barrières
  • Stadia van het creëren van een interpersoonlijk contact
  • Face-to-face vs. telefonische communicatie

Communiceren binnen de organisatie

  • Communicatienetwerken in de organisatie
  • Informatiestroommodellen en hun optimalisatie
  • Taken en instrumenten van interne communicatie

Effectieve gesprekken

  • het vormen van het eigen imago als zender en ontvanger van een boodschap
  • factoren die van invloed zijn op de kwaliteit van professionele contacten tussen werknemers
  • Actief luisteren als instrument voor effectieve communicatie
  • Factoren die het luisteren en begrijpen verstoren
  • Vragen 
  • Psychologische mechanismen en beïnvloedingstechnieken

In harmonie met zichzelf en in goede relaties met anderen – het concept van assertief gedrag

  • Het concept van assertiviteit
  • Uw eigen rechten 
  • Wanneer je ervoor kiest om assertief te zijn
  • Soorten gedrag: agressief, onderdanig, assertief gedrag
  • het opbouwen van 'ik'-boodschappen als basis voor het assertief uiten van meningen, oordelen en emoties 
  •  Waarom we bang zijn om nee te zeggen - wat ons tegenhoudt
  • Eigenwaarde die voortkomt uit een assertieve behandeling van jezelf

Wat het betekent om jou en jezelf te respecteren - wat gebeurt er als we het ermee eens zijn of weigeren?

  • Vermogen om nee te zeggen en weigering te accepteren
  • Vermogen om te argumenteren
  • Verdedigen tegen manipulatie
  • het accepteren van negatieve en positieve beoordelingen, het reageren op vormen van kritiek
  • Constructieve feedback geven

Conflict, onenigheid of ruzie? Definitie van het begrip conflict

  • Wat is conflict – de essentie en soorten conflicten
  • soorten conflicten op basis van deelnemers.
  • wanneer interpersoonlijk conflict een intern conflict wordt – de theorie van Kurt Lewin

Waar komt het vandaan? Dat wil zeggen, over de belangrijkste bronnen van conflicten

  • Iedereen trekt in zijn eigen richting – verschillen in doelen
  • De mijne altijd beter - verschillen in waarden of opvattingen
  • Wie is wie, of – organisatorische ambiguïteit

De duivel is niet zo eng – staan conflicten altijd in de weg? Functionele en disfunctionele conflicten

  • Is elk conflict verwoestend voor het team?
  • Wanneer ontstaat het conflict?
  • Wat bepaalt de constructieve of destructieve kracht van conflicten?

Als we naar hetzelfde kijken, zien we iets anders, namelijk de vervormingen van perceptie die optreden in conflicten

  • Het belang van persoonlijke houding en motivatie in conflicten
  • wat het ons moeilijk maakt en wat ons helpt om de essentie van het conflict te zien
  • Hoe je jezelf in de schoenen van een ander kunt plaatsen, of het conflict door de ogen van anderen kunt bekijken

Wie je bent en wie je kunt zijn – Gedragsstijlen in conflicthantering

  • Niets is hetzelfde – soorten gedrag in conflictsituaties
  • panacee????? Is er sprake van gepast gedrag bij elk geschil?
  • Wanneer koppigheid wint - de gevolgen van rigide gebruik van bepaalde stijlen

Over conflicten die helpen en ontwikkelen – assertief en ontwikkelingsgericht gebruik van conflicten in teamwerk

  • Assertieve vaardigheden nuttig bij conflictoplossing
  • Hoe maak je van lood goud, of hoe zorg je ervoor dat een conflict een positief effect heeft op het werk van het team?

Hoe niet te verdrinken in conflicten? – strategieën die worden gebruikt in conflictsituaties

  • Ik win, jij verliest
  • jij wint – ik verlies
  • No Loser – Conflict omzetten in samenwerking

Werken met emoties in conflicten, of hoe om te gaan met een moeilijke situatie

  • Een vulkaan vol lava – emoties die ons kunnen beheersen
  • Inleiding tot anti-stress training
  • ontspannings- en concentratiemethoden

Niet alleen de gebaande paden, maar ook de creatieve principes van conflictoplossing

  • Op hoeveel manieren kan een oplossing voor het conflict worden gevonden?
  • Is er een middenweg om tot een akkoord te komen?
  • Optimale manieren om een conflict in het bedrijf op te lossen

Requirements

Het doel van de training is het herzien en verbeteren van de competenties die nodig zijn om bedrijfsdoelen te bereiken, zowel op het gebied van individueel als teamwerk.

 14 Hours

Getuigenissen (2)

Related Courses

Related Categories